تفاوت چوب و پلی استر رزین

پلی استر رزین
پلی استر رزین ترکیبی جدید از جنس پلاستیک است که اخیرا در صنعت مبل سازی بجای چوب منبت کاری شده از آن استفاده می شود. مزیت استفاده از پلی استر رزین تولید راحت  آن و در نتیجه پایین آمدن قیمت تمام شده ی محصول است. اما استفاده نابجا از پلی استر رزین معایبی نیز دارد که ترک خوردن های شدید به دلیل خشکی و شکننده بودن آن، پوسته پوسته شدن رنگ منبت ها به دلیل نفوذ ناپذیری پلی استر رزین در برابر رنگ و بالا رفتن وزن محصول تولید شده از آن جمله می باشد.

چطور می توان پلی استر رزین را از چوب تشخیص داد؟
اما از آنجایی که در تولید مبلمان قسمت های مورد استفاده از پلی استر را می توان با پوشش مناسبی از رنگ مخفی نگه داشت ،سوال این است که چطور می توان رزین رنگ شده را تشخیص داد؟
بهترین و راحت ترین راهکار ، دیدن نمونه رنگ نشده ی منبت مورد نظر است. از فروشنده بخواهید که نمونه رنگ نشده ی آن را به شما نشان دهد.

چگونه هنگام تحویل مطمئن شویم که از پلی استر رزین در کار ما استفاده نشده است؟
اما شاید این سوال برایتان پیش آید که چگونه هنگام تحویل مطمئن شویم که از پلی استر در کار ما استفاده نشده است؟
در اینجا ما یک روش ابتکاری و نامرسوم ولی کاملا کاربردی را به شما می آموزیم که آن استفاده از یک سوزن است !
کافیست یک سوزن را با دست به قسمتی از منبت به صورتی که آسیبی به آن نرسد ، فرو کنید. اگر سوزن با اندکی فشار وارد بافت چوب شد که از جنس آن مطمئن خواهید شد ، اما اگر سوزن وارد نشد بدانید که به احتمال زیاد از رزین استفاده شده است.
پلی استر نسبت به چوب وزن بیشتری دارد، پس مبلمان تولید شده از رزین، نسبت به مبلمان چوبی، سنگین تر است.

از بین بردن لکه‌های از روی مبل

در میان اسباب خانه مبلمان به‌دلیل اینکه از پر استفاده‌ترین لوازم هستند نیاز به نگهداری ویژه ای دارند. در این میان ممکن است با لکه هایی مواجه شوید که روش پاک کردن آن ها از روی سطوح مبلمانتان بدون آنکه رویه مبل آسیبی ببیندکاری بس دشوار به نظر برسد. در این بخش فنون از بین بردن این لکه ها از روی مبلمان را بررسی خواهیم کرد.

لکه‌های روی مبل انوع گوناگونی دارند. ممکن است روی مبل شما لکه چربی یا شیمیایی یا جای رد قلم و خودکار مانده باشد. حتی ممکن است مبلمان شما به وسیله سیگار سوخته باشد.به سراغ شوینده و پاک کننده‌ها بروید.  البته هرکدام از این لکه‌ها روی مبل خاصی به شیوه‌ای متفاوت پاک می‌شود. که در این قسمت ما به‌طور جداگانه در این مورد توضیح می‌دهیم:

 اثری سوختگی یا زردی سیگار را  می‌توانید با یک حبه قند از بین ببرید.قند را روی لکه بمالید و آن قدر این کار را ادامه دهید تا پاک شود. اگر این لکه روی الیاف مصنوعی ایجاد شده باشد، می‌توانید با آبلیمو آن را پاک کنید.اما اگر جنس رویه مبل شما از پارچه کرکدار است با کمی شیر آن را خیس و با مقداری پنبه لکه آن را پاک کنید و در آخر با آب و صابون لکه شیر را هم از بین ببرید.


روش از بین بردن لکه جوهر 

اول آن را خیس کنید و کمی نمک روی لکه بریزید، سپس با پنبه محل را تمیز کنید. راه دیگری هم وجود دارد، ابتدا محلول گلیسیرین و آمونیاک را روی لکه بمالید و سپس با آب و پودردستی رویه مبل را شست‌وشو دهید.اگر جنس رویه مبل پارچه ابریشمی باشد، راه ساده‌تری هم وجود دارد، با یک برگه کاغذ خشک کن روی قسمت لکه شده را بپوشانید و اتوی داغ را محکم روی آن فشار دهید تا لکه ناپدید شود.
برای پاک کردن لکه چربی روی مبل هم باید کمی محلول نمک و الکل روی آن بمالید. و نکته آخر اینکه انواع لکه‌برهای شیمیایی و آماده مصرف در بازار وجود دارند که با خریدن آنها می‌توانید برای شستشوی مبلمان استفاده کرده و برخی لکه‌ها را پاک کنید. برای استفاده از این لکه‌برها حتما به روش مصرف آن دقت کنید و بدون دستکش از این مواد استفاده نکنید و در ضمن از قبل تحقیق کنید که این مواد موجب آسیب پارچه یا چرم مبل نشود.

بهترین نوع چوب برای ساخت مبلمان

ساختن یک قطعه سفارشی کار بسیار لذت بخشی است. شما می توانید سبک دلخواهتان و فضایی که می خواهید آن را قرار دهید تصور کنید. درباره مواد مورد نیاز چه؟ آیا میز شما از چوب ساخته شده؟ از چه نوع چوبی درست شده ؟ بیش از ۱۰۰،۰۰۰ گونه مختلف چوب برای مبلمان وجود دارد. این تعداد زیادی چوب برای هر نوع سلیقه ای است.

همه چیز بسته به بودجه ، فضای شما و عملکرد آن بستگی دارد و موارد بسیاری در نظر گرفته شده تا شما از سرمایه گذاری که می خواهید انجام دهید اطمینان حاصل کنید.

۱) چوب درخت بلوط سفید :

چوب بلوط زیبا ، سنگین و بسیار محکم است که اغلب در ساخت و ساز مبلمان و کابینت استفاده می شود. چوب بلوط دو نوع دارد، سفید و قرمز. ما به دنبال رگه های طبیعی در این نوع چوب ها می گردیم . در طراحی های تجاری و مسکونی برای زیبایی دکوراسیون از رنگ سفید بیشتر از رنگ قرمز استفاده می کنند ، با این زیبایی و با این کیفیت بالا، این قیمت بسیار خوبی است. همچنین این رگه ها برای تزئیین هم مناسب است .

۲ چوب اصلاح شده :

این چوب ترکیب اصلاح شده از چند نوع چوب و مواد طبیعی ارزشمند است . به عبارتی برای توصیف این چوب می توان گفت که از ترکیب چند چوب به یک چوب مرغوب تبدیل شده است. چوب های اصلاح شده به دلیل پایداری، توجه زیادی را به خود جلب کرده و محبوبیت پیدا کرده است اما ما شاهد این هستیم که در صنعت و در طراحی های مسکونی و تجاری و دیزاین محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

ما دوست داریم با استفاده از این چوب اصلاح شده به فضا و مکان های مورد نظر انرژی ببخشیم . این چوب از منبع های PDL و منبع های مختلف محلی بدست می آید . ما توانستیم برخی از چوب های بزرگ و زیبا که در یک ساختمان قدیمی محلی بود را پیدا کنیم و از آنها تخته ساطوری( تخته ای که موقع ساطور کردن گوشت از آن استفاده می شود) یا پیشخوان تولید کرد. همچنین ما برخی از چوب های زیبایی که از خانه های میراثی که در شهر استراتکونا در قدیمی ترین محل مسکونی ونکوور بودند را کشف کردیم، این چوب ها قدمت تاریخی بسیار بالایی دارند!

مانند هر مورد چوب های اصلاح شده ، بسته به کیفیت، اندازه و نوع شکل آن می تواند در قیمت های متفاوتی باشد . اگر می خواهید در لوازم چوبی سرمایه گذاری کنید حتما اول مطمئن شوید که این کیفیت ، قیمت ، دوام و قدرت را به خوبی بررسی کرده اید.  ادامه مطلب ...

راه های تشخیص چوب مبلمان

بررسی نوع چوب :  نوع چوب به کار رفته در مبلمان حائز اهمیت است . نوع چوب به به کار رفته در مبلمان باید از یک نوع باشد ( از یک گونه چوبی ) زیرا مقاومت ها و کشش های چوب ها با یکدیگر متفاوت است ولی می توان از چوب هایی که دارای مقاومت های نزدیک به یکدیگر باشند استفاده نمود با رعایت موارد مربوط به آن ها

گره در چوب :  یکی از مشکلات موجود در چوب گره در آن است . بسته به نوع چوب مصرفی و محل گره مقاومت های مربوط به آن ها متفاوت است . چوب روسی که در ایران اکثراً برای ساخت مبلمان استفاده می شود و معمولاً از چوب درجه2 می باشد دارای گره های فراوانی است . درصد گره در این چوب ها بسیار بالاست اگر محصولات خریداری شده چوب روسی باشد باید به محل گره و بزرگی و کوچکی آن توجه کرد . توصیه می شود ازخرید مبلمانی که از چوب روسی ساخته شده اند خودداری فرمایید .

گره دارای بافتی جداگانه از چوب می باشد و ممکن است در هنگام حمل و نقل یا جابه جایی از جای خود خارج شود و زیبایی مبل را به مخاطره بیاندازد . بسیاری از مردم گره را به عنوان زیبایی چوب می شناسند ولی درواقع یک نوع عیب به حساب می آید . شایان ذکر است که اگر از چوب مرغوب روسی و درجه یک استفاده شود درصد گره آن پایین می باشد .

محل گره در چوب : اگر محل گره در پایه های مبلمان و یا هر محصول دیگر چوبی باشد و گره نیز شل باشد پس از مدتی از جای خود خارج می شود ، چون الیاف گره ، از الیاف چوب جدا می باشد و سطح مقطع چوب را کم می کند و باعث شکست پایه ی مبلمان می شود و همچنین اگر گره در محل اتصال دو پایه ( قیدها ) که بیشترین فشار عمود بر الیاف را تحمل می کند وچود داشته باشد پس از مدتی قید دچار مشکل خواهد شد .

گره در چوب های سوزنی برگ و پهن برگ : بسته به نوع بزرگی و کوچکی گره در چوب های پهن برگان و سوزنی برگان مقاومت های آن ها نیز تغییر می کند . وجود گره در چوب پهن برگان مشکل خاصی را ایجاد نمی کند زیرا چوب پهن برگان دارای مقاومت های کافی برای ساخت مبلمان و انواع محصولات چوبی می باشد البته به میزان کوچکی و بزرگی گره بستگی دارد زیرا هر چه گره بزرگ تر باشد مشکلات به وجود آمده نیز بیش تر می شود .

در سوزنی برگان به علت وجود شاخه های فراوان اثر گره در آن بسیاردیده می شود . در چوب سوزنی برگان نیز کوچکی و بزرگی گره مورد بحث قرار می گیرد . در مورد چوب سوزنی برگان و دارای گره در مسئله ی انتخاب محصول ساخته شده با آن بسیار دقت شود چون این چوب از نظر مقاومت ضعیف می باشد و باید نهایت دقت در انتخاب محصول ساخته شده را نمود.

بررسی محل اتصال : بررسی محل اتصال یکی از موارد حائز اهمیت در خرید مبلمان است . اگر اتصالات مربوط به قطعه ی ساخته شده به یکدیگر جفت نشده باشد امکان شکست درز محل اتصال به وجود می آید در محل اتصال نباید ترک و یا درز پر شده با بتونه وجود نداشته باشد . چون احتمال شکست بالا می رود دو چوب متصل به هم کاملاً از لحاظ چفت بودن بررسی شود . درزی ما بین محل اتصال وجود نداشته باشد . دو چوب متصل به هم ضخامت یکسانی داشته باشند .

رنگ روی محصولات چوبی : اگر نوع چوب در موقع خرید مبل برای شما حائز اهمیت است مبلی را انتخاب نمائید که رنگ روی آن از رنگ های شفاف باشد مانند ( پلی استیل و ...) زیرا به خوبی بافت و نوع چوب مشخص می شود و تمام موارد ذکر شده در آن دیده می شود . اگر رنگ برای شما حائز اهمیت است از مبلمان با رنگ های پوششی استفاده نمایید ولی نوع چوب به دلیل پوشش رنگی مشخص نمی شود و اگر به امر چوب شناسی وارد هستید از جایی که چوب رنگ نشده می توان به نوع چوب پی برد  رنگ های پوششی مانند رنگ روغنی ، رنگ های مرمری ، رنگ های طلایی و غیره می باشد .

تغییر رنگ زمینه ی چوب : به طور کلی چوب دارای زمینه رنگ واحدی است . هر نوع تغییر رنگ در زمینه چوب که توسط حمله قارچ ها صورت می گیرد یک نوع عیب به حساب می آید . این عیب به صورت تغییر رنگ زمینه ی چوب که عمدتاً به رنگ های زرد و رگه های مثل ، نخ سیاه رنگ دیده می شود . این تغییر رنگ در زیر رنگ های شفاف دیده می شود . البته نوع ضعیف آن تغییری در مقاومت های اصلی چوب را نمی دهد ولی نوع قوی آن باعث خورده شدن چوب می شود که معمولاً در زیر رنگ های پوششی به چشم نمی خورد بعضی از فروشندگان مبلمان از آن به عنوان زیبایی یاد می کنند در کل چوب باید یک دست باشد

خط های نیم دایره یا دایره در روی محصولات چوبی : این خط ها که از ماشین پوست زدن ( دستگاه سمباده زنی که به صورت دوار می باشد ) به روی چوب باقی می ماند که باید توسط سمباده زده از بین رود در صورت مشاهده این گونه خط ها محصول به خوبی پرداخت نشده است و در زیر هر نوع رنگی خود را نشان می دهد .

مشاهده ی بتونه در زیر رنگ : بتونه ماده ای است برای پر کردن خلل و فرج موجود در چوب اما نه هر خلل ، فرجی . پر کردن چوب به وسیله بتونه در جاهایی که چوب ترک بزرگی خورده و یا شکسته است درست نمی باشد و چون با بتونه پر شده و سطح کار رنگ شده از دید خارج است احتمال شکست در آن محل وجود دارد بتونه در زیر رنگ های پوششی دیده نمی شود بتونه بیشتر مورد استفاده در محصولاتی که روی سطح آن ها رنگ شفاف است باید کاملاً هم رنگ چوب باشد تا در زیر رنگ خود را نشان ندهد .   

در یک سطح بودن پایه ها : از در یک سطح بودن پایه های مبلمان خود اطمینان حاصل فرمایید چون در صورت مساوی نبودن آن ها فشار به قسمت های عقب و جلوی مبل آمده و مبل دچار پیچیدگی می شود .

چه کوسنی برای چه مبلی؟ (قسمت دوم)

سخت‌ترین زمان برای انتخاب کوسن‌ها موقع انتخاب طرح و رنگ آنهاست.  این که بدانیم چه کوسنی برای چه مبلی مناسب است. آیا یک کوسن با طرح و نقشه خاص و حتی رنگ متفاوت اش به دکوراسیون خانه می‌آید یا نه؟ آیا باید به رنگ مبل و حتی تم اصلی هم در زمان خرید کوسن دقت کرد؟ آیا کوسن‌های یکدست رنگی خانه را شلوغ نمی‌کنند یا طرح‌های گل‌دار فقط به درد مبل‌هایی با روکش ساده می‌خورند؟ خلاصه این که چه کوسنی برای چه مبلی خوب است؟جواب این سؤال‌ها را می‌توانید در  اینجا و در ادامه مطلب قسمت اول  بخوانید:

طرح و رنگ: به خودتان سخت نگیرید! 

اگر می‌خواهید که ۲ کوسن روی یک مبل قرار بدهید بهترین روش این است که هردوی آنها شبیه به هم نباشند. بهتر است یکی را بدون طرح و رنگی انتخاب کنید و دیگری را طرح دار. ولی در رابطه با کاناپه بهتر است آنها یک جور باشند. یا ساده یا طرح دار!

رای مبل‌های بلند مانند کاناپه‌های سه‌نفره بهتر است ۲ کوسن رنگی ساده در ۲ طرف دسته مبل قرار بدهید. آن‌هم با رنگی در طیف رنگ مبل و بعد در کنار هر کدام از آنها یک کوسن طرح دار متناسب با رنگ دکوراسیون خانه بگذارید. می‌توانید حتی یک کوسن طرح دار در وسط مبل بگذارید و بی خیال جفت کردن کوسن‌ها شوید.

از این‌که طرح‌های مختلف را با هم استفاده کنید ابایی نداشته باشید. فقط کافی است مطمئن باشید کوسن‌هایتان حداقل در یک رنگ با هم مشترک هستند. این طوری می‌توانید گل دارها را با راه‌راه کنار هم بگذارید و از شلوغی هم نترسید.

اگر کوسن‌ها را با طرح‌های مختلف انتخاب می‌کنید، باید به اندازه و تنوع طرح‌ها هم دقت داشته باشید. مثلاً اگر یک کوسن گل  های ریز دارد باید کوسن دیگر را با طرح گل‌های درشت انتخاب کنید. یا اصلاً بی‌خیال طرح مشابه شوید.
اگر خیال دارید هم برای کاناپه بزرگ خانه کوسن بگیرید و هم روی مبل‌های تک‌نفره  بالشتک بگذارید کمی به کار گروهی هم توجه کنید. یعنی این که لازم نیست که حتماً کوسن  های روی مبل‌ها با کوسن روی کاناپه یکی باشد اما باید تا جای ممکن هارمونی داشته باشند. این هارمونی می‌تواند از نظر طیف رنگ، طرح یاحتی شکل و اندازه باشد. یک جوری که انگار کوسن‌ها با هم هستند و نیستند!
چه کوسنی، برای چه مبلی؟ کمی دقت لازم است
برای ما ایرانی‌ها که همیشه دنبال نظم و ترتیب و هماهنگی هستیم شاید مهم‌ترین سؤال این باشد که آیا کوسن باید با رنگ دکوراسیون خانه یکسان باشد یا نه؟ در واقع این رنگ دکوراسیون خانه نیست که شکل و طرح کوسن‌ها را برایتان تعیین می‌کند بلکه بیشتر از همه سبک چیدمان خانه است که روی انتخاب کوسن‌ها نقش دارد. درواقع انتخاب جنس پارچه؛ رنگ و بافت کوسن‌ها رابطه مستقیمی با سبک و سلیقه خانه‌داری شما دارد.
 اگر چیدمان خانه شما کلاسیک و سنتی است آن وقت کوسن‌های مخمل و ابریشمی به کارتان می‌آید. پارچه‌های کارشده مانند ترمه و … هم برای خانه‌های کلاسیک مناسب هستند. در چیدمان سنتی همه جور کاردستی زیبا و چشم‌گیر است پس لازم نیست همه کوسن‌ها را یک جور و حتی یک جنس انتخاب کنید. هماهنگی رنگ‌ها را حفظ کنید و از مخمل و ابریشم و … لذت ببرید. تازگی‌ها کوسن‌های گلیمی و گبه هم به بازار آمده‌اند که رنگ آنها هم با رنگ و بافت فرش‌های ایرانی همخوانی دارد و هم طرح‌های شاد و خوبی بینشان هست. بد نیست برای خرید این کوسن‌ها به مغازه‌های صنایع‌دستی سری بزنید. به‌خصوص که در راسته خیابان ولیعصر و طالقانی تهران انواع و اقسامشان را می‌توانید پیدا کنید.
 اگر دکوراسیون خانه شما مدرن و امروزی است بهتر است دنبال رنگ‌های متنوع زیادی نباشید. در این نوع دکوراسیون بیشتر طرح‌های هندسی حرف اول و آخر را می‌زند. طرحی هم اگر در کار نباشد کوسن‌ها ساده‌اند با پارچه‌هایی از جنس کتان و لینن. در خانه‌های مدرن و امروزی کوسن‌ها معمولاً بزرگ انتخاب می‌شوند و تعدادشان هم حتی بیشتر از باقی فضاهاست. این روزها مد اصلی در این نوع چیدمان انتخاب کوسن‌هایی با پارچه‌های متفاوت اما طیف رنگ یکسان است. البته با اندازه کوسن‌های مختلف! برای خرید این کوسن‌ها هم می‌توانید به فروشگاه‌های اطلس پود سری بزنید و هم از نمایندگی‌های فروش محصولات ایکیا کمک بگیرید. این روزها برند خانه و زندگی هم فروش خوبی برای کوسن‌ها و باقی منسوجات اش دارد.