درباره جزئیات مبلمان

هنگام خرید وسایل منزل یا نقل مکان به خانه جدید، مبلمان معمولاً در اولویت قرار می گیرند. برای خرید مبلمان باید نکات ظریفی توجه کنید.

هنگامی که باید بین خرید یک مبل جدید یا تعمیر و به روز کردن کاناپه فعلی خود یک کدام را انتخاب کنید، به مسائل مهم تر از پارچه و روکش آن دقت کنید. جزئیات طراحی مانند دوخت، روکش ها و گل میخ ها می توانند باعث آراستگی و زیبایی کاناپه شما شده و آن را وسیله ای مهم جلوه دهند و از از آسیب ها محافظت کنند. جزئیاتی که می توانند قسمتی را قدیمی تر، مدرن تر یا کاملاً عادی نشان دهند.
درز و اتصال

از عناصر طراحی که باعث تفاوت های شگرف یک کاناپه با کاناپه ای دیگر می شود، شیوه اتصال و دوخت پارچه به یکدیگر است. این شیوه دوخت و نوع اتصال، تعیین کننده رسمی یا راحتی بودن مبلمان است.

دور دوزی

نوار حاشیه یا قیطان، ریسمانی نازک است که لبه کوسن ها و تشک نشیمن مبلمان و در امتداد درزها قرار دارد. این دور دوزی ظاهر سنتی به مبلملن می بخشد. با انتخاب پارچه ای متضاد با رنگ یا نوع پارچه بالش و کوسن، می توانید به علنی کردن و جلوه دادن به دوخت دور دوزی آن کمک کنید. این کار در قطعاتی که اشکال متمایز دارند، خود را به خوبی نشان می دهد.  

 کوک مسطح و هم سطح

برخی از انواع کوک به صورت مسطح و صاف دوخته می شوند. کوک هایی که نزدیک به درز پارچه انجام می شوند، از انواع معمولی و رایج آن هستند، اما انواع دیگری مانند کوک فرانسوی و کوک مخفی نیز وجود دارند. در کوک های مخفی درز دوخته شده دیده نمی شود اما کوک های فرانسوی، یک یا دو رج دوخت نمایان در کنار درز اتصال پارچه ها دارند.

لبه و حاشیه

لبه و حاشیه کاناپه پارچه ای است که از درز دوخته شده‌ی آن بیرون زده و مرزی را روی سطح پارچه به وجود می آورد. این لبه ها می توانند برای بالش ها، کوسن ها، نشیمن های کاناپه یا ملحفه ها استفاده شده و به آن ها جلوه عادی تری دهند.

نوار دوزی لبه روکش دامنی

اگر مبلمان شما دارای روکشی است که مانند دامن آویزان شده، می توانید نوارهایی از پارچه های غیر از پارچه مبل خود را برای پایین روکش مبلمان خود استفاده کنید. این نوارها معمولاً عرضی بین ۳ تا ۲۰ سانتی متر دارند و می توانند رویه تک رنگ مبلمان را شکسته و جلوه ای تازه به آن دهند. اما اگر می خواهید از این نوارها استفاده کنید، آن ها را برای یکی از مبلمان اتاق محدود کنید. استفاده از این نوارها روی تمام مبلمان داخل اتاق، باعث خستگی بصری شما خواهد شد.

 نوار دوزی لبه مبل

می توانید از این نوارها روی مبلمانی نیز استفاده کنید. این کار را با استفاده از پارچه هایی با عرضی در حدود ۱٫۵ تا ۳ سانتی متر، تا انتهای پایین مبلمان ادامه داده و با گل میخ ها آنها را ثابت کنید. این جزئیات عالی در طراحی، با انواع مختلفی از دکوراسیون داخلی (غیر از مدل های مدرن و جدید) عالی به نظر می رسند. از انواع بسیار محبوب برای این نوارها می توان به پارچه های کتانی اشاره کرد، چرا که با رنگ های مات متنوع، با سایر پارچه ها به خوبی ترکیب می شوند.

 دوخت لوزی

این نوع دوخت شامل فرورفتگی های لوزی شکلی است که با کشیدن محکم نخ ها از درون دکمه ها روی پارچه ایجاد می شود که طرحی رسمی و کلاسیک به وجود می آورد. همچنین می توانید با تغییر شکل و رنگ دکمه ها، جلوه خاصی برای آنها بسازید.

دوخت وافل

در این مدل، تکه های پارچه به هم دوخته می شوند و در نتیجه فرورفتگی اتصال درزها، در محل تقاطع آنها یک الگوی مستطیلی در پارچه ایجاد می شود. این نوع مدرن ترین دوخت است که به دکمه ها برای ایجاد فرورفتگی، احتیاجی به دکمه ها نخواهید داشت. این نوع دوخت به دور از تجمل و زیبا، در خانه های مدرن (یا اتاق های مردانه) بهتر جلوه می کند.

گل میخ

آرایش و نحوه چینش گل میخ ها می تواند باعث بیشتر ساده، رسمی و یا مدرن دیده شدن آن شوند. همه این تعاریف وابسطه به نحوه چینش و چگونگی استفاده از آن ها است.

گل میخ معمولاً از طراحی های سنتی محسوب می شوند، بنابراین اگر فضایی کاملاً مدرن در اختیار دارید، باید از آن صرف نظر کنید. اما اگر ترکیبی از سبک کلاسیک و مدرن را مد نظر دارید، گل میخ ها بهترین گزینه خواهند بود، چرا که می توانند به قطعاتی مدرن و حسی از گذشته ببخشند.

گل میخ ها می توانند درست پشت سر هم استفاده شده یا با فاصله کوبیده شوند. برای مدرن کردن وسایل قدیمی و سنتی، میخ ها با فاصله از هم قرار دهید. برای جلوه کلاسیک هم بهتر است آنها را نزدیک به هم و بدون فاصله قرار دهید.

گل میخ ظریف و کوک مانند

احتمالاً شایع ترین نوع گل میخ از جنس نیکل و به رنگ نقره ای مات یا براق است. در مبلمان مدرن جلوه زیبایی دارند و به قطعات سنتی، اثری مسحور کننده می بخشد. رنگ های تیره تر مانند سرمه ای و زغالی روی مبلمان، ظاهر جذابی به دکوراسیون شما می دهد.

گل میخ برنج

گل میخ های برنجی از زرد مات تا طلایی براق دسته بندی می شوند. برنج مات بسیار تطبیق پذیر بوده و معمولاً بیشتر از نوع نیکل آن مورد استفاده قرار می گیرند. برنج براق هم محبوب تر است و در کنار رنگ های تیره عالی به نظر می رسد.

گل میخ قدیمی

نوع دیگری از گل میخ ها چکش کار و رنگ شده اند تا قدیمی به نظر برسند. این میخ ها روی مبلمان چرمی جلوه خاص تری دارند. می توانید در کنار این طرح، با اضافه کردن کوسن های ابریشمی زیبایی چیدمان خود را چند برابر کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.